Partner serwisu
Infrastruktura i lotniska

Tel Awiw. Terminal 1. działa. Dlaczego Ryanair nie lata do Izraela?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
11-11-2025
Ostatnia modyfikacja:
07-11-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RL

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA I LOTNISKA
Tel Awiw. Terminal 1. działa. Dlaczego Ryanair nie lata do Izraela?
fot. Mateusz Kieruzal
Ryanair nie wznowił operacji do Tel Awiwu, oddając rynek tanich lotów Europa – Izrael całkowicie Wizz Airowi. Irlandczycy za powód wskazali m.in. brak zgody na korzystanie z pierwszego terminala 1. Niskokosztowa infrastruktura jest jednak otwarta operacyjnie. Może jednak realnym powodem anulacji lotów jest brak dopłat czy zachęt…

W oświadczeniu z 30 września br. Ryanair ogłosił, że władze lotniska Ben Guriona w Tel Awiwie odmówiły potwierdzenia dostępności terminalu T1, przeznaczonego dla „tanich” przewoźników, oraz nie przyznały tzw. historycznych slotów na sezon letni 2026. – Bez dostępu do terminalu niskokosztowego i przejrzystej polityki slotowej, operowanie w Tel Awiwie jest ekonomicznie nieuzasadnione – podkreślono w komunikacie linii. Przewoźnik zarzucił władzom izraelskiego portu lotniczego faworyzowanie tradycyjnych linii oraz ograniczanie konkurencji na rynku.

Ryanair wstrzymał wszystkie połączenia do Izraela w październiku 2023 roku, po wybuchu wojny w Strefie Gazy. Mimo że część linii stopniowo wznowiła operacje w kolejnych miesiącach, irlandzki przewoźnik pozostawał nieobecny w Izraelu. Przed zawieszeniem lotów, Ryanair obsługiwał 22 trasy do Tel Awiwu z różnych miast w Europie, w tym m.in. z Krakowa. Irlandczycy domagali się od Zarządu Portów Lotniczych Izraela (IAA) gwarancji, że w przyszłości Terminal 1 na lotnisku Ben Guriona pozostanie otwarty. Terminal, z którego korzystają głównie tanie i rekreacyjne linie lotnicze, był wielokrotnie zamykany w okresie wojny, co zmuszało budżetowych operatorów do korzystania z droższego Terminala 3.


Całkowicie inną optykę na kwestię obecności Ryanaira w Tel Awiwie mają władze głównego, izraelskiego portu lotniczego. – Z przykrością obserwujemy, jak Ryanair nadal próbuje przekonać opinię publiczną, że w Izraelu istnieje „problem” – podczas gdy jedynym problemem jest odmowa obsługiwania przez firmę lotów, do których się zobowiązała – oświadczył operator lotniska w Tel Awiwie, cytowany przez „The Times of Israel”. Zarząd Portów Lotniczych Izraela jednoznacznie stwierdził, że wszystkie sloty, o które Ryanair zawnioskował na zimę 2025-2026, zostały w pełni przyznane. Linie lotnicze rodem z Irlandii otrzymały także zapewnienie o obsłudze operacji w niskokosztowej infrastrukturze.


Terminal 1. jest otwarty, wszystkie przestrzenie wewnątrz budynku są w pełni funkcjonalne (co sam miałem możliwość doświadczyć przed kilkoma dniami), a obsługiwane są z niego nie tylko operacje Wizz Aira (rynkowo-terminalowy dominator), np. do Krakowa i Warszawy, ale także międzynarodowe loty lokalnych linii lotniczych – Arkia Israel Airlines, Israir Airlines i Sundor. Więc może powodem zakończenia operacji do Tel Awiwu przez Ryanaira są kwestie typowe dla tego przewoźnika, czyli brak zachęt lub dopłat. Władze lotniska poinformowały irlandzkiego operatora w liście, że „port lotniczy Ben Guriona nie zastosuje się do żądań tanich linii lotniczych dotyczących preferencyjnych warunków w stosunku do innych międzynarodowych linii lotniczych”.



Prawda jest taka, że wielu zagranicznych przewoźników, w tym Wizz Air, już udowodniło, że możliwe jest latanie do Izraela, realizując operacje z pierwszego terminala, bez robienia z tego dramatu. Prawdą jest także fakt, że konkurencja nigdy nie śpi. Brak obecności Ryanaira w Tel Awiwie próbują skutecznie wykorzystać Węgrzy, rozszerzając ofertę lotów. Niskokosztowy przewoźnik z Europy Środkowo-Wschodniej zaoferował w sezonie zimowym rekordowe jeden milion foteli w rejsach na 18 trasach do i z Tel Awiwu, co spowodowało wzrost przepustowości o 240% w porównaniu z poprzednim sezonem zimowym. Warto też podkreślić, że działalność Wizz Aira również była zakłócona latem z powodu „obaw o bezpieczeństwo”. Jednak ten tani przewoźnik wznowił działalność 8 sierpnia 2025 roku. Podobnie jak Ryanair, Wizz Air był zmuszony obsługiwać loty z Terminalu 3., zamiast z Terminalu 1. Zmiana ta była spowodowana spadkiem liczby lotów międzynarodowych po wydarzeniach z 7 października 2023 roku, co utrudniło utrzymanie niskokosztowego terminala w działaniu operacyjnym.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Wizz Air opóźnia dostawy 88 nowych airbusów

Pasażer i linie lotnicze

Wizz Air opóźnia dostawy 88 nowych airbusów

Mateusz Kieruzal 07 listopada 2025

Koniec papierowych kart w Ryanair. Co na to UOKiK?

Pasażer i linie lotnicze

Koniec papierowych kart w Ryanair. Co na to UOKiK?

Mateusz Kieruzal 06 listopada 2025

Ryanair z rekordowym półroczem. Mocne lato i wyższe taryfy napędziły zysk

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

Koniec papierowych kart w Ryanair. Co na to UOKiK?

Pasażer i linie lotnicze

Koniec papierowych kart w Ryanair. Co na to UOKiK?

Mateusz Kieruzal 06 listopada 2025

Ryanair z rekordowym półroczem. Mocne lato i wyższe taryfy napędziły zysk

Pasażer i linie lotnicze

Październik lepszy niż przed rokiem w Ryanair

Pasażer i linie lotnicze

Październik lepszy niż przed rokiem w Ryanair

Rafał Dybiński 04 listopada 2025

Pozostałe z wątku:

Wizz Air opóźnia dostawy 88 nowych airbusów

Pasażer i linie lotnicze

Wizz Air opóźnia dostawy 88 nowych airbusów

Mateusz Kieruzal 07 listopada 2025

Koniec papierowych kart w Ryanair. Co na to UOKiK?

Pasażer i linie lotnicze

Koniec papierowych kart w Ryanair. Co na to UOKiK?

Mateusz Kieruzal 06 listopada 2025

Ryanair z rekordowym półroczem. Mocne lato i wyższe taryfy napędziły zysk

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

Koniec papierowych kart w Ryanair. Co na to UOKiK?

Pasażer i linie lotnicze

Koniec papierowych kart w Ryanair. Co na to UOKiK?

Mateusz Kieruzal 06 listopada 2025

Ryanair z rekordowym półroczem. Mocne lato i wyższe taryfy napędziły zysk

Pasażer i linie lotnicze

Październik lepszy niż przed rokiem w Ryanair

Pasażer i linie lotnicze

Październik lepszy niż przed rokiem w Ryanair

Rafał Dybiński 04 listopada 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij